marți, mai 12, 2009

Mini-Biblia Relaţiilor Publice (...by Andrei)

Dacă vă întrebaţi cum au luat naştere Relaţiile Publice, ce ingrediente au fost necesare pentru ca domeniul să fie atât de complex azi şi cine au fost cei ce au contribuit la dezvoltarea lor, atunci aici şi acum veţi afla toate aceste lucruri, iar curiozităţile voastre vor fi satisfăcute pe deplin după ce veţi citi acest post.

Prin urmare, trebuie specificat faptul că cea mai mare contribuţie la "Noua istorie a relaţiilor publice" îi aparţine religio-istoriografului (ăsta e cuvânt inventat de mine) Andrei-Alexandru Dragotă, colegul nostru de la grupa 4, căruia îi mulţumim pe această cale pentru bună-voinţa de a ne permite să-i publicăm minunata lucrare (asta urmează să constataţi).

Pentru Andrei, Relaţiile Publice sunt asemenea pildelor biblice, înţesate cu învăţături şi cu personaje sfinte. Ceea ce urmează este un amestec fin de cunoaştere a teoriei relaţiilor publice, umor şi (ce mă frapează pe mine şi mă face să-l admir pe Andrei) isteţime.



Pentru că tema în discuţie reprezintă într-o oarecare măsură atât apariţia, cât mai ales evoluţia relaţiilor publice sunt convins că mulţi dintre colegii mei vor face o paralelă aproape evidentă între relaţii publice şi teoria evoluţionistă emisa de Charles Darwin (care, adusă în discuţii şi în alte domenii, are relevanţă, cel puţin ca o adaptare, în cazul oricărui lucru făcut de om şi, în consecinţă, şi asupra relaţiilor publice).
Deşi un adept al teoriei evoluţioniste (cât şi a celei memetice emise Richard Dawkins, conform căreia societatea umană are o evoluţie, aproximativ asemănătoare cu lumea naturală) nu pot să nu mă folosesc de această ocazie pentru a încerca o adaptare a teoriei creaţioniste a PR-ului. Textul este scris în stilul biblic, aşa că vocabularul ar putea să pară un pic ciudat, irelevant pentru un subiect de relaţii publice.


GenePeReza.
Capitolul 1.

1. La început a fost Omul.
2. Iară multe erau pe lume ce nu le putea înţelege şi împărtăşi celorlalţi, aşa că omul a făcut limbajul şi a văzut că e bine.
3. Şi a văzut omul că e bun limbajul şi a făcut simbolul. Şi simbolul a luat diferite forme şi înţelesuri, precum păsări sunt pe cer şi peşti în apă.
4. Şi a văzut Omul că e bine şi s-a bucurat.
5. Iar din cuvânt a izvorât adevărul, precum şi minciuna, iar orice vorbă spusă putea fi doar una din cele două.
6. Şi văzând acestea, Omul a făcut onestitatea, precum şi înşelăciunea, pentru a servi fiecăreia din cele două.
7. Şi din cuvânt a făcut opinia, credinţa, stereotipul şi perspectiva umană.
8. Şi văzând toate cele, Omul a spus că e bine şi s-a bucurat.


Capitolul 2.

1. Şi a văzut Omul că din acestea s-au născut grupurile sociale, legăturile între oameni, dorinţa şi nevoia.
2. Atunci, Omul a spus: „Să fie public! Pentru că publicul poate avea toate acestea!” Şi public a fost.
3. Şi văzând că publicul are tot ce trebuie a spus că e bine şi s-a bucurat.
4. Dar publicul, neavând un lider, făceau după voia proprie, precum o turmă de oi fără păstor.
5. Şi atunci Omul a făcut liderul de opinie, după chipul şi asemănarea lui.
6. Iar liderul de opinie avea puterea de a conduce publicul prin puterea cuvântului.
7. Şi a văzut Omul că e bine şi a lăsat lucrurile să meargă de la sine.


Capitolul 3.

1. Şi a ajuns publicul pe tărâmul făgăduinţei, peste mare, unde au făcut oraşe şi sate prin foc şi sabie, ci nu prin cuvânt aşa cum spusese Omul.
2. Iară văzând acestea, totul a părut omului în van, în lipsa comunicării.
3. Şi s-au născut mulţi fii şi multe fiice poporului american, iar multe generaţii au fost.
4. Iar Conştiinţa Omului a lucrat asupra celor din tărâmul făgăduinţei.
5. Şi au apărut lideri de opinie, asemeni celor din vechime.
6. Şi s-au ridicat împotriva stăpânului de peste mare, nu prin forţă, ci prin cuvânt.
7. Şi prin înţeleptul Samuel Adams au reuşit să îi ademenească pe duşmani şi să îi aducă împreună pe cei de seama lor.
8. Şi au urmat lupte grozave şi victorii de soi. Şi poporul american a fost liber, prin cuvânt şi prin înţelepciune.
9. Iar Samuel Adams a pus bazele, printre altele, a ceea ce vor deveni ulterior infrastructurile comunicaţionale ale poporului său.
10. Şi i-au urmat mulţi de fel, în multe generaţii precum consilierul de presă Amos Kendall şi circarul P.T. Barnum


Drepţii PR-ului

Capitol 1.

1. Şi multe victorii prin cuvânt au avut loc, iar oamenii au început să creadă în acesta.
2. Iar, văzând acestea, liderii au prins mai mult grai si mai mult curaj.
3. Dar mintea le-a fost întunecată de porniri nesăbuite.
4. Iar minciuna şi înşelăciunea a revenit asupra cuvântului, care nu poate lua decât această cale sau cea a adevărului şi al onestităţii.
5. Şi în vremea în care penny press-ul străbătea lungul şi latul locului, s-a născut, din însuşi fiilor lui George Washington un drept pe nume Ivy Lee.
6. Şi mult a crescut Ivy Lee şi s-a făcut înţelept, chiar şi la Universitatea din Princeton.
7. Şi a transmis semenilor săi cu multă iscusinţă informaţii preţioase prin vorba scrisă.
8. Iar în timp ce îşi lucra relaţiile cu publicul, Conştiinţa Omului l-a împins să îndrepte greşelile şi înşelăciunea ce au fost făcute semenilor.
9. Atunci a rostit Conştiinţa înaintea lui Ivy Lee toate cuvintele acestea şi a zis:
10. Să nu înşeli aproapele tău cu informaţii false, conform primului model de comunicare.
11. Să nu ascunzi infomaţii publicului.
12. Să nu ai altă metodă decât transparenţa totală în faţa publicului.
13. Şi astfel a făcut Ivy Lee, în 1906 după anul Omului, Declaraţia de Principiu (Declaration of Principles)
14. Şi şi-a urmat întreaga viaţa după aceste legi, în cinstea aproapelui şi a Conştiinţei.
15. Şi a rezolvat crize de nerezolvat şi a îmbunătăţit imaginea multora, printre care şi a fiilor lui Rockefeller.
16. Şi aşa s-a născut cel de-al doilea model.


Capitol 2.

1. În vremea de după marele război, cutreiera pământul făgăduinţei un bărbat pe nume Edward Bernays, fiul unui agronomist austriac.
2. Iar, asemeni tatălui, şi acesta cunoştea lucrurile pământului, dar şi pe cele ale publicului.
3. Şi îşi destăinuia înţelepciunea pe oriunde se ducea, învăţându-i întâi pe semeni să nu se ruşineze de părţile ruşinoase şi de bolile acestora.
4. Şi a fost peste ape, într-un loc îndepărtat pentru a se sfătui cu al său unchi, înţeleptul Freud.
5. Şi s-a întors cu o mai mare înţelepciune decât cea cu care plecase.
6. Şi cum cutreiera el pământul, a zărit un om necăjit, cu o plasă de păr în mână şi l-a întrebat:
7. De ce ţii tu capul jos, bărbat cinstit şi drept? Iară el i-a răspuns:
8. Tocmeala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg, iar femeile şi-au aruncat podoabele din cap şi, o dată cu ele, şi plasele mele de păr.
9. Iar Edward Bernays, în înţelepciunea sa, l-a vindecat pe om de boala falimentului printr-o pilda adresata bătrânilor statului:
10. Fie ca cel ce lucreaza în industria alimentară să poarte plase de păr spre prea slăvirea consumatorului.
11. Iar femeilor le-a zis: lăsaţi părul să cadă liber de pe capul vostru, căci aşa e frumos şi plăcut ochiului semenilor voştri, cât şi celor de lângă voi.


Capitol 3.

1. Şi mergând în lung şi-n lat, văzu Edward Bernays că viaţa şi-a schimbat cursul.
2. Consumatorul sacrifica timpul menit lucrurilor simple ale vieţii.
3. Nici măcar sfânta masă a dimineţii, micul dejun, nu îşi mai avea loc în viaţa publicului.
4. Şi vedea multă amărăciune în oamenii ce se ocupau de crescutul animalelor ce dau carne.
5. Iar porcarii, căci aşa se numeau în acele vremuri, recunoscându-l, cad la picioarele sale spunând:
6. Ajuta-ne să ne crestem market share-ul căci negre se anunţă timpurile în care oamenii nu vor avea timp nici să mai mănânce o bucată de şuncă.
7. Iar Bernays, adunând pe cei ce răspundeau de sănătatea publicului, spune o pildă:
8. Era o dată un om preocupat de avuţia pe acest pământ.
9. În fiecare dimineaţă pleca să muncească înainte să apuce o îmbucătură de mâncare.
10. În fiecare seara ajungea seara târziu şi se îndopa cu bucate alese, din banii pe care ii facea peste zi.
11. Iar cu timpul, au inceput să-l lase picioarele, chiar dacă buzunarele îi erau pline de dolari.
12. Iar pe patul de spital, văzând că toată averea sa nu îi poate cumpăra sănătatea, a înţeles că toate acele dimineţi în care nu mânca erau zile pierdute.
13. Duceţi-vă şi o să vedeţi importanţa micului dejun.
14. Iar medicii i-au dat dreptate: un mic dejun bogat te înzdrăveneşte pentru toată ziua.
15. Iar publicul a inceput să consume ouă şi şuncă dimineaţa, precum vedem şi astăzi.
16. Iar market share-ul s-a ridicat precum turnul Babilonului, însă fără să cadă vreodată.


Capitol 4.

1. Şi multe au fost minunile săvărşite de Edward Bernays.
2. Şi mulţi clienţi a făcut fericit. Şi a continuat să facă, în număr de 450 până la moartea sa.
3. Iară şi în cele din urmă zile ale sale şi-a împărtăşit înţelepciunea cu cei dornici să o asculte... pentru suma modică de 1000$ pe oră.

4 comentarii:

  1. ce preocupari ai? se vede ca PR-ul e facultate usoara :P

    RăspundețiȘtergere
  2. superba fotografia!...ma incanta

    RăspundețiȘtergere
  3. ma refeream la fotografia "paradis in destramare"(antetul:P)

    RăspundețiȘtergere
  4. @JokeBox: se poate sa nu fi inteles substratul intrebarii tale. Multumesc pt complimentul facut fotografiei mele.

    RăspundețiȘtergere